Toch trap op en af met twee gebroken benen

Je beide benen zijn gebroken, maar het is jouw taak om oma die een verdieping lager zit, te verzorgen. Ze heeft honger en wil een ontbijtje. Wat nu?

Eerstejaarsstudenten van de opleidingen Human Care Technology en Technische Bedrijfskunde hebben hier oplossingen voor bedacht. Vandaag presenteerden ze hun uitvindingen: een looprek, of een heuse railbaan die een rolstoel de trap op en af takelt, kunnen ervoor zorgen dat oma toch nog haar ontbijt krijgt.
In september kregen vijftig studenten de opdracht om een oplossing te vinden voor de fictieve Harrie, die zijn oma moet verzorgen maar zijn beide benen gebroken heeft. De studenten gingen aan de slag met het ontwerpen en produceren van hun ideeën.
De bedoeling van de opdracht is volgens Bart Kapteijns, docent van de Academie voor Technologie en Management (ATM), dat de studenten kennis maken met het gehele productieproces. ‘Het is belangrijk dat ze het proces van ontwerp tot eindproduct in de praktijk meemaken. En het mooie is; ze vonden het nog leuk ook. Er is erg enthousiast gewerkt aan de producten.’
De studenten kregen 75 euro van de ATM om hun producten te realiseren. Een goed eindverslag, een goede presentatie en een goede groepsamenwerking leveren de studenten studiepunten op. Producten als ‘de Stairmaster 2007’ en ‘De Kapteijns 2006’ worden tentoongesteld tijdens de Open Dag op 7 februari van 18.00 tot 21.00 uur. [HC]

klik