Vrouwelijke studenten zijn er het vroegst bij

De vrouwelijke studenten van Saxion Hogescholen hebben eerder seks dan de mannelijke studenten van deze school. De vrouwen hebben op jongere leeftijd een vaste relatie en ze vrijen vaker zonder condoom.

Dat blijkt uit een gezondheidsonderzoek van het Kenniscentrum Gezondheid en Welzijn van de hogeschool.

Daarbij valt op dat de studenten van academie Bedrijfskunde & Ondernemen en de academie Financiën, Economie en Management het hoogste scoren bij de vraag of ze al eens geslachtsgemeenschap hebben gehad. Bij de eerst genoemde academie beaamt 100 procent van de vrouwelijke studenten dit, bij de tweede 94,1. Ook bij de academie voor Mens en Maatschappij is de uitslag in verhouding tot de andere academies hoog: 91,7 procent.

Uit het onderzoek blijkt in het algemeen dat studenten van economische en sociale opleidingen al eerder seks hebben dan de ‘techneuten’ van Saxion.

Van alle studenten zegt 84,5 procent van de vrouwen geslachtsgemeenschap te hebben gehad, van de mannen 77 procent. ‘Ik vind dit niet zo gek’, reageert een studente. ‘Vrouwen zijn gewoonweg eerder rijp. Ze lopen gemiddeld twee jaar voor op mannen. Maar dat betekent niet dat ze meer op seks belust zijn. Daar zijn mannen nog steeds beter in.’

Daarnaast gebruiken de vrouwen minder vaak een condoom, maar dat zou volgens de commentaren weer kunnen samenhangen met het feit dat ze eerder een vaste relatie hebben.

Saxion Hogescholen, met vestigingen in Enschede, Deventer en Apeldoorn, telt 18.000 studenten. Voor het onderzoek zijn 1100 studenten ondervraagd. [PM]