Bossche Xplora op zaterdag gesloten

Drie maanden lang was Xplora bij wijze van proef op zaterdag geopend. Door tegenvallende bezoekersaantallen, wordt de openstelling op die dag teruggedraaid.

Doordeweeks weten de studenten in Den Bosch Xplora goed te vinden. Meestal zit het drie verdiepingen tellende leercentrum vol met studenten, maar op zaterdag hebben ze blijkbaar wat anders te doen. Volgens een medewerkster van Xplora waren er vaak maar zo’n dertien mensen, vooral buitenlandse studenten die thuis geen internet hebben.

Omdat er onder studenten meer behoefte was aan een openstelling op woensdagavond is er besloten om op die avond de deuren te openen in plaats van op zaterdag. Dat betekent dat studenten er nu van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.30 uur en op vrijdag tot 17.00 uur terechtkunnen.

In Breda is Xplora, dat afgelopen maandag in gebruik is genomen, wel toegankelijk op zaterdag. Linda Brouwers, domeincoördinator fysieke dienstverlening van het Leer- en Innovatiecentrum, verwacht dat het leercentrum daar kan rekenen op voldoende bezoekers. ‘In Breda zijn ze eraan gewend dat op zaterdag het leercentrum is geopend.’ Overigens sluit Brouwers niet uit dat in de toekomst ook de Bossche studenten er weer op zaterdag kunnen studeren.
[CB]