Bredase kunststudent naar Palestina

Niels Bakkerus, eerstejaarsstudent aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost in Breda, is winnaar van graffitiwedstrijd Spray4Justice.

In april reist Bakkerus met vredesorganisatie United Civilians for Peace en Ali B naar Palestina om zijn graffiti op de afscheidingsmuur, die de Israëlische regering op de Westelijke Jordaanoever aan het bouwen is, te spuiten.

Afgelopen vrijdag wees een Palestijnse kinderjury Niels als winnaar aan. Zijn ontwerp drukt volgens de jury de juiste emotie uit. ‘De graffiti toont het onrecht dat het Palestijnse volk wordt aangedaan, maar ook de spirit van verzet van het hele Palestijnse volk.’

In het ontwerp van Niels staan de kinderen centraal. Een man die zijn vuist toont is een symbool voor de strijd tussen Palestijnen en Israëliërs. Het kind op een volwassen lichaam staat voor de lastige situatie waarin Palestijnse kinderen leven. ‘In een oorlog kan een kind geen kind zijn’, zegt Niels. Hij vindt het erg spannend om naar Palestina af te reizen. ‘Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat.’

De Palestijnse schilder en jurylid Nabil Anani zei achteraf dat vermoedelijk elke Palestijnse kinderjury Niels’ ontwerp zou hebben gekozen. Palestijnse jongeren kijken volgens hem naar de direct herkenbare emotie, de boodschap en de menselijke waarden die kunst uitdrukt en waar jongeren zich in hun belevingswereld van onrecht en verzet mee kunnen associëren.

De wedstrijd werd georganiseerd door United Civilians for Peace. Jongeren tussen de 18 en 27 jaar mochten graffitischetsen inzenden ‘die steun betuigen aan de Palestijnse kinderen die in de schaduw van de muur moeten leven’.
Kijk voor meer informatie en de inzendingen op www.spray4justice.nl. [CB]

klik
Bakkerus’ winnende ontwerp toont volgens de jury ‘het onrecht dat het Palestijnse volk wordt aangedaan, maar ook de spirit van verzet van het hele Palestijnse volk.’