Groen licht voor studievereniging voor excellerende studenten

De studievereniging voor de Academie voor Marketing gaat binnenkort van start. Studenten en docenten zijn enthousiast en hebben groen licht gegeven.

Initiatiefnemers Joyce Westerman en Michel Peters, eerstejaarsstudenten Small Business & Retail Management in Den Bosch, presenteerden maandagmiddag in de loungebar de studievereniging aan studenten, docenten en directie.

De twee studenten vinden dat er op school te weinig wisselwerking is tussen studenten en het bedrijfsleven. Meer contact tussen beiden bereidt de studenten beter voor op het bedrijfsleven. De studievereniging wil met netwerkbijeenkomsten, bedrijf- en beursbezoeken, studiereizen, bedrijvendagen, seminars en cursussen het contact bevorderen.

Het is vooral bedoeld voor studenten die hun hoofd boven het maaiveld uitsteken, die meer van hun studie willen maken dan de student die alleen voor de studiepunten en het feesten gaat.

Na afloop van de presentatie spraken studenten, docenten en directie zich uit over de nieuwe studievereniging. De ongeveer 25 aanwezigen, waarvan het merendeel docent, zijn enthousiast en dat laten ze zien, want bij elke stelling houden ze een groen bordje omhoog.

Er zijn maar weinig studenten op de presentatie afgekomen. Zitten studenten dan wel op zo’n studievereniging te wachten? Peer van Hoof, directeur van de Academie voor Marketing, vindt dat het aantal aanwezigen niet veel zegt. ‘Er zijn altijd maar een paar mensen die het project trekken. De rest volgt wel.’

Hij vraagt aan de studenten of excellerende studenten extra verwend moeten worden met bijvoorbeeld een studievereniging. Een student vindt van wel. ‘Je hebt er geen profijt van als je een 8 haalt. Je krijgt evenveel studiepunten als iemand die een 5,5 heeft.’ Goede stageplaatsen zouden daarom naar studenten moeten gaan die het beste scoren, oppert een ander. Een docent stelt daar tegenover dat ze ook een huiswerkklas kunnen oprichten voor zwakke studenten. Maar studenten denken dat Avans meer profiteert als het goede studenten aflevert dan als het alleen studenten over de nullijn trekt.

Roel van der Duin, tweedejaarsstudent Commerciële Economie, is blij met de komst van een studievereniging. ‘Sommige studenten willen zo snel mogelijk hun diploma halen en zijn tevreden met een voldoende. Ze studeren, omdat ze moeten. Ik studeer, omdat ik graag wil. Ik zie de opleiding als een voorbereiding op de toekomst. Een studievereniging kan daartoe bijdragen.’ [CB]