Koken op de kunstacademie

Al een aantal weken stijgen elke maandagochtend heerlijke dampen op de kunstacademie in Den Bosch. Derdejaarsstudenten Beeldende Kunst toveren die dag een lokaal om tot keuken en eetzaal. Studenten en medewerkers staan in de rij voor de heerlijkste gerechten uit het Midden-Oosten.

Het koken maakt onderdeel uit van de minor ‘Actuele stellingname in de Beeldende Kunst’. In deze minor staat Libanon centraal. Het leven dat Libanezen volgen is een mengelmoes van verhalen, eten en actualiteit. In de minor wordt een grote verzameling aangelegd van beeld- en tekstmateriaal van het oude en hedendaagse Libanon. De studenten leren onder andere hoe ze om moeten gaan met een veelheid aan gegevens, hoe ze reageren op de actualiteit en op een niet vertrouwde wereld. En hoe ze hun eigen leven spiegelen aan dat van mensen in een andere cultuur.

In een beeldend, verhalend en reflectief proces zoeken de studenten naar antwoorden op deze vragen, die uiteindelijk leiden tot nieuwe beelden, eigen teksten, commentaren of andere vormen.
Om het proces zintuiglijk te ervaren, wordt er door de studenten gekookt. Voor 1,50 euro kunnen studenten en medewerkers rond 12.30 uur aanschuiven. Wees er snel bij, want er is plaats voor vijftig personen. [CB]