Nieuwbouw voor Bossche kunstacademie

Het plan om de kunstacademie in Den Bosch te renoveren is van de baan. In plaats daarvan komt er nieuwbouw in het Paleiskwartier.

Dat maakte Jules van de Vijver, directeur van de Akademie voor Kunst en Vormgeving/St. Joost, gistermiddag tijdens de academieraadsvergadering bekend. De kosten voor renovatie van het huidige gebouw aan de Onderwijsboulevard blijken na onderzoek twee keer zo hoog te zijn als in eerste instantie werd ingeschat. De verkoop van de achterbouw van het pand levert onvoldoende op om de verbouwing te kunnen betalen. ‘Alles zou vernieuwd moeten worden: het dak, de muren en de vloer. Alleen het stalen casco zou overeind blijven. Daarom hebben de bouwcommissie en de Raad van Bestuur besloten datzelfde geld te besteden aan nieuwbouw’, zegt Van de Vijver.

De locatie van het nieuwe gebouw is nog niet bekend. Zeker is dat de nieuwbouw in het Paleiskwartier komt. Of dat op de huidige plek is of elders, wordt nog onderzocht. De voorkeur gaat uit naar een andere plek, zodat studenten zo min mogelijk hinder ondervinden. Ze kunnen dan immers tot de verhuizing blijven zitten.

De 7200 vierkante meter die in het renovatieplan van eisen stond, wordt als uitgangspunt genomen voor de nieuwbouw. Dat betekent dat er in de hoogte gaat worden gebouwd. Van de Vijver benadrukt dat er niets van de huidige ruimte, licht en openheid in het nieuwe gebouw verloren mag gaan. ‘Het moet net zoals nu een industrieelachtig gebouw zijn met grote, hoge ruimtes. Het geld gaat naar zoveel mogelijk vierkante meters en niet naar luxe.’ De functionaliteit van het gebouw blijft behouden. Er komen geen gestuukte wanden zodat studenten net zoals nu erop kunnen schilderen.

Over drie maanden moet er een basisplan liggen voor de nieuwbouw. [CB]