Nieuwe master en ‘bijzonder lectoraat’ Accountancy op Avans

De Academie voor Deeltijd en de Academie voor Algemeen en Financieel Management in Breda zetten samen met Fontys Hogescholen en de Hogeschool Zuyd een nieuw mastertraject AA op, Accountant en Administratieconsulent.

De opleiding moet eind dit jaar of begin volgend jaar starten en kan gevolgd worden bij de verschillende hogescholen die meedoen aan de opzet van de nieuwe opleiding. Het voltooien van de master duurt ongeveer twee jaar.

Het opzetten van de opleiding is nog niet helemaal rond. Bij de master betrokken docenten stellen het definitieve programma ervan tijdens een bijeenkomst op 26 maart vast, is de verwachting. Vervolgens wordt geprobeerd de master nog dit jaar geaccrediteerd te krijgen bij de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie.

In het verlengde van de masteropleiding willen de twee Avansacademies een nieuw lectoraat Accountancy opzetten. Omdat Avans al aan haar maximum toegestane aantal lectoraten zit, mag het niet door de hogeschool zelf bekostigd worden. Voor financiering van het lectoraat worden daarom geldschieters uit het beroepenveld gezocht, zoals accountancykantoren. Harrie van Beek, directeur van de Academie voor Algemeen en Financieel Management, spreekt van een ‘bijzonder lectoraat’. Wanneer het lectoraat moet gaan lopen is nog niet bekend. [RS]