Onderzoekers en Pabo’ers bespreken kleutertalenten

Aan het gedrag van peuters en kleuters is al zichtbaar hoe groot hun talent is voor bijvoorbeeld logisch nadenken en of ze ruimtelijk inzicht hebben. Het samenwerkingsverband TalentenKracht doet daar sinds begin vorig jaar onderzoek naar en presenteert de eerste resultaten op 14 februari aan onder meer leerkrachten en onderwijskundigen van Pabo’s.

De universiteiten van Amsterdam, Groningen, Maastricht en Nijmegen zoeken uit hoe talenten van jonge kinderen in kaart gebracht en verder ontwikkeld kunnen worden. Ook bestuderen ze hoe het vermogen tot bijvoorbeeld logisch nadenken, classificeren, organiseren en ruimtelijk inzicht met elkaar samenhangen. Aan het onderzoeksprogramma werken onder meer pedagogen, onderwijskundigen en neuro- en ontwikkelingspsychologen mee.

De conferentie wordt gehouden in Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Jochem van Gelder, van het televisieprogramma Praatjesmakers, presenteert het onderzoek. Daarnaast is er een aantal paneldiscussies.

Deelname aan de conferentie is gratis. Voor meer informatie of om aan te melden: www.talentenkracht.nl en www.programmavtb.nl. [RS]