Plasterks verbluffende overstap

Gelauwerd wetenschapper en columnist Ronald Plasterk wordt namens de PvdA minister van OCW. Dat voelt als ‘een stap door de spiegel van Alice in Wonderland’.

De voordracht van Plasterk (1957) komt als een verrassing. Zelf wekte hij altijd de indruk geen belangstelling te hebben voor een politieke functie. Omgekeerd werd gedacht dat het CDA en met name de ChristenUnie problemen zouden hebben met Plasterk, die overtuigd atheïst is. Wouter Bos liet gisteren echter weten dat de coalitiegenoten geen enkele moeite hebben met zijn kandidaat voor OCW.

De naam van Plasterk werd vooral in de aanloop naar de verkiezingen genoemd, omdat de wetenschapper meeschreef aan het PvdA-verkiezingsprogramma. Ook werkte hij mee aan de totstandkoming van het regeerakkoord: op verzoek van informateur Herman Wijffels schreef hij een analyse van de Nederlandse samenleving. Als politicus deed de nieuwe bewindsman alleen ervaring op in de jaren tachtig, toen hij namens de PvdA in de gemeenteraad van Leiden zat.

Plasterk is wel gepokt en gemazeld in de wetenschap. Hij promoveerde in 1984 aan de Universiteit Leiden en vertrok daarna als postdoc naar de Verenigde Staten en Engeland, waar hij onder meer werkzaam was in het laboratory of molecular biology van Cambridge. In 1987 werd
hij groepsleider bij het Nederlands Kanker Instituut. Ook stond de moleculair bioloog als docent voor de collegebanken van de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit. Sinds 2000 is hij directeur van het Hubrecht Laboratorium van de Universiteit Utrecht.

Landelijke bekendheid geniet Plasterk vooral door zijn vaak scherpe columns in de Volkskrant en televisieoptredens in Buitenhof. De afgelopen jaren trok hij regelmatig fel van leer tegen de voorgaande kabinetten Balkenende. Zo verklaarde hij weinig heil te verwachten van de leerrechten, en moest minister Van der Hoeven het ontgelden toen die zich positief had uitgelaten over intelligent design: het vooral in de VS populaire idee dat er achter het ontstaan van het universum een goddelijk ontwerp zit. Plasterk vond dat Van der Hoeven als minister geen uitspraken had mogen doen over dit ‘gemoderniseerde scheppingsverhaal’. Overigens worden Plasterk en Van der Hoeven collega’s: de CDA-bewindsvrouw verhuist naar Economische Zaken.

Plasterk benut zijn bekendheid regelmatig om aandacht te vragen voor de wetenschap. Zo zette hij als oud-laureaat van de Spinozapremie zijn handtekening onder een oproep aan de overheid om een miljard euro extra vrij te maken voor excellente wetenschap. Ook speelde hij een belangrijke rol bij de totstandkoming van de bèta-canon van de Volkskrant, een tegenhanger van de vorig jaar verschenen cultuurhistorische canon.

In een eerste reactie zei Plasterk gisteravond tegen dagblad De Pers dat de ‘verbluffende’ overstap van wetenschap naar ministerie voelde ‘als een stap door de spiegel van Alice in Wonderland’. [TdO/HOP]