Studenten Civiele Techniek naar Dubai

Jarenlang ging de Civil Tour van vierdejaarsstudenten Civiele Techniek in Den Bosch naar New York, IJsland of Canada. Dit jaar breken ze met de traditie en gaat de reis in maart naar het Midden-Oosten.

De studenten wilden wel eens wat anders dan de Big Apple. Bovendien leent Dubai, een van de zeven staatjes van de Verenigde Arabische Emiraten, zich bij uitstek voor een excursie voor civiel technici. Civiel technische hoogstandjes schieten er als paddenstoelen uit de grond. ‘Er vinden veel nieuwe ontwikkelingen plaats, omdat alles kan en gebouwd mag worden. Er zijn bijna geen eisen en regels. Je kunt er onbeperkt bouwen. De oliesjeiks hebben heel veel geld en niets is te gek’, zegt David Harting, vierdejaarsstudent Civiele Techniek en lid van de commissie die de reis organiseert.

Voor de kust van Dubai worden eilanden opgespoten. Twee van de drie eilanden in de vorm van palmbomen liggen er al. Aan een ander eilandenrijk dat de wereld moet gaan voorstellen, wordt nog gewerkt. ‘Midden in Dubai zijn ze bezig een toren te bouwen. Hij wordt zeker 700 meter en waarschijnlijk nog hoger. Zo gemakkelijk zijn ze met bouwen. Ze zien wel hoe hoog ze komen.’
Een bezoek aan deze ‘wereldwonders’ en het luxe Dubai hotel waar gasten per nacht 1500 euro neertellen, mag dan zeker niet ontbreken op de Civil Tour.

De 44 studenten en drie docenten reizen low budget en slapen in een jeugdherberg. De reis is iets duurder dan die naar New York. Per persoon betalen ze 50 euro meer, maar daarvoor zitten ze wel in het walhalla voor civiel technici.

Een groot deel van de reis betalen de studenten zelf. Een ander deel wordt door sponsors bijeen gebracht. Op 12 april is er een bedrijvendag waarop een aantal bedrijven zich aan studenten van de Academie voor Bouwkunde en Civiele Techniek presenteert. In ruil daarvoor leveren ze een bijdrage aan de reis.

De civiel technici vertrekken op 10 maart en komen 18 maart weer terug. Meer informatie over de reis is te vinden op www.civiltour.nl. [CB]