Veel meer bezoekers op open avond

Kwam het door de nieuwe campagne met de tattoos of door de uitstraling van de nieuwbouw? De open avond van Avans Hogeschool werd gisteren op de locaties Den Bosch en Breda zeer goed bezocht.

Aan de Hogeschoollaan in Breda kwamen bijna 1800 scholieren en hun ouders een kijkje nemen. Weliswaar waren daar nu ook de belangstellenden voor de Pabo al bij (die verhuist binnenkort naar de nieuwbouw aan de Hogeschoollaan), maar dan nog was het veel drukker dan anders. ‘We hadden 1300 bezoekers verwacht’, zegt Patricia van Donzel, medewerker van de Diensteenheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken (DMCS).

Aan de Lovensdijkstraat was zelfs een ruime verdubbeling van het aantal bezoekers ten opzichte van vorig jaar: van 400 naar 850. ‘Daar hebben we natuurlijk Communication & Multimedia Design. Dat is een echte publiekstrekker. Maar ook voor Biologie & Medisch Laboratoriumonderzoek en de ICT-opleidingen was veel belangstelling’, vertelt Astrid Damen van DMCS. ‘Alleen Technische Informatica viel wat tegen. Veel jongeren denken toch dat dit een heel zware opleiding is’, verklaart Damen.

De twee DMCS-medewerkers denken dat de uitstraling van het nieuwe Xplora, de moderne leeromgeving van Avans, zijn werk heeft gedaan en heeft gezorgd voor extra veel bezoekers.

Ook in Den Bosch was het aantal bezoekers van de open avond een stuk groter. Vorige jaren kwamen er tussen de 1100 en 1200 bezoekers. Nu waren het er bijna 1600. Den Bosch kent weliswaar ook een nieuw Xplora, maar dat is naar buiten toe veel minder zichtbaar. Merel Coopmans, die voor DMCS in Den Bosch werkt, denkt dat de nieuwe campagne van Avans zijn vruchten afwerpt. ‘We hebben dit jaar niet méér geadverteerd, maar we hadden wel een nieuwe campagne.’

Alleen in Tilburg viel de aandacht tegen. Een dikke 200 bezoekers, dat waren er bijna 100 minder dan vorig jaar. Volgens DMCS-medewerker Cyndra de Ruijter is dat te wijten aan het vertrek van twee opleidingen daar. Werktuigbouwkunde verhuisde naar Breda, Management in de Zorg stopte ermee. ‘De opleidingen waren tevreden over de opkomst’, zegt De Ruijter.

Het thema van de open avond was dit jaar ‘stage in het buitenland’. Op alle locaties was onder meer een grote wereldkaart geplaatst waarop zichtbaar was waar in de wereld Avans contacten heeft zodat studenten er stage kunnen lopen. Er kon ook gechat worden met studenten die al in het buitenland zitten. [PM]