‘Versoepel verblijfsregels niet-Europese afgestudeerden’

De Adviescommissie voor vreemdelingenzaken (ACVZ) wil dat niet-Europeanen die in Nederland afstuderen meer mogelijkheden krijgen om een baan te vinden.

Niet-EU-alumni zouden voortaan een jaar de tijd moeten krijgen om werk te zoeken waarmee ze minimaal het gemiddelde aanvangssalaris van hbo’ers en academici verdienen. Dat ligt nu tussen de 2000 en de 2500 euro per maand. In het ‘zoekjaar’ moeten ze wel in hun eigen onderhoud voorzien.

Op dit moment hebben ze maar drie maanden tijd. Zijn ze jonger dan dertig, dan moeten ze met hun nieuwe baan ruim 34 duizend euro per jaar verdienen. Zijn ze ouder, dan geldt zelfs een inkomenseis van 46 duizend euro. Volgens de ACVZ jagen deze strenge eisen studiemigranten weg van de Nederlandse arbeidsmarkt. Ook het relatief lage aandeel niet-EU-studenten aan hogescholen en universiteiten – de club gaat uit van 3,5 procent –zou ermee samenhangen.

De commissie schreef haar advies op verzoek van ex-minister Verdonk, die vorig jaar al schermde met de versoepeling van regels voor kennismigranten. [TdO/HOP]