Weinig animo voor Bossche sportfaciliteiten

Het aantal medewerkers en studenten in Den Bosch dat gebruik maakt van de sportfaciliteiten van het Koning Willem I College is aanzienlijk gedaald. Een campagne moet het sporten weer onder de aandacht brengen.

Dit jaar hebben maar vijftien medewerkers een sportkaart aangeschaft. Voorheen waren dat er dertig tot veertig. Ook onder studenten zijn er nog maar 155 die een kaart hebben gekocht. Fons Maas, organisator van de sport voor medewerkers bij Avans, betreurt die terugloop. Een aantal sporten kan niet doorgaan omdat er te weinig inschrijvingen zijn. ‘Als er meer deelnemers zijn, is er meer mogelijk. Een volleybaltoernooi is moeilijk te organiseren als er geen sporters zijn.’ Hij vindt het een taak van de hogeschool ervoor te zorgen dat studenten en medewerkers gezond zijn.

Studentensportorganisatie LVS (Lichamelijke Vorming en Sport), die voorheen de sport organiseerde en fysiek in het hogeschoolgebouw aanwezig was, is sinds september overgenomen door Cor Blom van het Koning Willem I College. Er is sindsdien geen loket meer aan de hogeschool. De sport heeft geen eigen gezicht meer en wordt weinig gepromoot. ‘Als mensen niet geattendeerd worden op de sportmogelijkheden, waarvan ze tegen gereduceerde tarieven gebruik kunnen maken, komen ze niet’, zegt Maas.

Om de sport in Den Bosch weer meer bekendheid te geven, wordt er een campagne gestart. Er komen onder andere posters in het gebouw te hangen over bijvoorbeeld de extra goedkope sportkaarten die geldig zijn tot september 2007. Daarnaast komt Cor Blom een aantal weken op maandag en donderdagmiddag van 13.00 tot 15.30 uur bij het Centraal Informatie Centrum zitten. Studenten en medewerkers die vragen hebben over het sporten kunnen bij hem terecht. [CB]