Avansstudenten verkiesbaar voor Provinciale Staten

Paul Smeulders, derdejaars Bestuurskunde en Peter van Gool, eerstejaars Bestuurskunde, beiden in Den Bosch, staan op de kandidatenlijst voor de Provinciale Statenverkiezingen van aanstaande woensdag.

Smeulders staat op plaats vijf bij GroenLinks in Noord-Brabant. De partij zet zich onder de noemer ‘Iedereen doet mee’ in voor armoedebestrijding, extra aandacht voor mensen met een beperking en meer kansen voor mensen in achterstandssituaties. Verder wil GroenLinks gratis openbaar vervoer in heel Brabant en uitbreiding van het openbaar vervoernetwerk.

Als het aan de partij ligt kan iedereen goed onderwijs volgen. ‘We gaan ons ervoor inzetten dat er daadkrachtig beleid wordt gevoerd om vroegtijdige schoolverlaters te voorkomen’, zegt Smeulders.

Peter van Gool staat op de twaalfde plaats bij D66 in Brabant. Bij zijn partij staat het milieu hoog op de agenda. D66 wil het gebruik van duurzame energie en brandstoffen stimuleren.

Ook innovatie is belangrijk. ‘Brabant heeft veel studentensteden’, zegt Bestuurskundestudent Van Gool. ‘We willen dat de provincie jongeren ondersteunt die een eigen bedrijf willen opstarten.’ Verder wil D66 al langere tijd een nachtnet voor het openbaar vervoer in de provincie. De vijf grote Brabantse steden zouden aangesloten moeten worden op het nachtnet van de Randstad. Om dat te onderstrepen zetten de Jonge Democraten afgelopen woensdag de campagnebus van D66 in voor nachtvervoer tussen Brabantse steden. Tilburgers konden gaan stappen in Den Bosch en werden met de D66 bus weer thuis gebracht.

De kans dat Van Gool wordt gekozen in de Provinciale Staten is klein. D66 heeft nu drie zetels in de volksvertegenwoordiging. Smeulders denkt dat hij alleen met voorkeursstemmen in de Provinciale Staten kan komen. ‘Mijn “profiel” is gunstig, er zijn veel jongeren die GroenLinks een warm hart toedragen.’ Hij hoopt het jongste Statenlid van Nederland te worden. [SW]