‘Bent u allochtoon?’

In welk land zijn je ouders geboren en wat voor opleiding hebben ze genoten? De sociale achtergrond van Britse scholieren gaat volgend jaar meewegen bij hun toelating tot de universiteiten.

Dat Britse universiteiten aan de poort selecteren, daar hoor je in het Verenigd Koninkrijk niemand over klagen. Wel vraagt men zich bezorgd af of begaafde kinderen uit de arbeidersklasse en uit allochtone gezinnen wel evenveel kans hebben om tot elite-universiteiten te worden toegelaten als kinderen uit de upper class.

De informatie over de sociale achtergrond van studenten moet de universiteiten helpen om meer scholieren uit allochtone en ‘lagere’ sociale milieus binnen hun poorten te halen, zeggen voorstanders van de maatregel, waaronder de National Union of Students en de Labour-regering. De onafhankelijke organisatie die de aanvragen voor universiteiten regelt, de UCAS, heeft zoveel mogelijk informatie nodig om een scholier te beoordelen, vindt de minister van Onderwijs.

Tegenstanders vrezen juist dat de informatie discriminatie in de hand zal werken. Universiteiten hebben niets te maken met zulke gegevens, vinden zij. Ook de conservatieve oppositie in het Britse parlement verzet zich tegen de maatregel. [BB/HOP]