Debat over Wilders mag van PVV niet in universiteitszaal

De groep ‘samen tegen racisme’ organiseert volgende week een bijeenkomst in de Universiteit van Amsterdam (UvA), waar wordt gedebatteerd over een ‘antwoord op Geert Wilders’. De partij van Wilders vindt het een grote schande.

De bijeenkomst staat ingeroosterd op 21 maart, de internationale dag tegen racisme. Gezocht wordt naar een verklaring voor de negen zetels die Wilders’ Partij voor de Vrijheid boekte door zich te profileren als een anti-islampartij. Daarbij wordt ook gekeken naar de trend in andere Europese landen, en gaat men in op de vraag of de opkomst van de islamofobie een nieuwe vorm van racisme is. Onder de sprekers bevinden zich PvdA-coryfee Ed van Thijn, UvA-docent Jan Dirk de Hoog en voormalig GroenLinks-leider Mohammed Rabbae, die tegenwoordig de organisatie Eén Land, één samenleving leidt.

De PVV heeft inmiddels bij minister Plasterk om opheldering gevraagd. De Universiteit van Amsterdam is immers een door het rijk gesubsidieerde instelling, en die zou volgens kamerlid Martin Bosma geen ruimte moeten verhuren aan een bijeenkomst waar een ‘democratisch politicus als racist wordt neergezet’. Ook zou er aan de UvA ‘als vrijplaats van het vrije woord’ geen ‘stigmatiserende en demoniserende bijeenkomsten’ mogen plaatsvinden. Boven de vragen van Bosma is een portret van Wilders te zien met een citaat ernaast: ‘De vrijheid van meningsuiting is het grootste goed in een democratie’. [TdO/HOP]