Goedkope laptops voor studenten

De studenten van de Avans Hogeschool Medezeggenschapsraad (AMR) opperden gisteren tijden de vergadering het idee dat Avans laptops tegen een schappelijke prijs beschikbaar gaat stellen voor studenten.

De meerderheid van de medezeggenschapsleden vond dit een goed plan. De raad gaat een brief sturen naar de bestuurders van Avans om dit voor te stellen. Hoe een laptopregeling er precies uit zou moeten zien, daar zou de Raad van Bestuur volgens de AMR een werkgroep voor kunnen instellen.

Ook andere scholen, zoals de Technische Universiteit Eindhoven, stellen studenten in de gelegenheid laptops tegen gereduceerde prijzen aan te schaffen. Dat werkt goed, betoogde Brundt Froeling, student-lid van de AMR.

Bovendien ontlast het de computers in Xplora tijdens piekuren als meer studenten een laptop hebben. Het wordt ook makkelijker om op verschillende plekken in het gebouw te werken, bijvoorbeeld in een tussenuur in een vrij lokaal. Dit is mogelijk omdat binnen de Avansgebouwen overal draadloos toegang is tot internet. Het maakt studenten flexibeler, aldus Froeling, die namens medestudenten sprak.

Hoewel steeds meer studenten al een laptop meenemen naar school, is het niet voor iedereen weggelegd om er een te kopen, meende docentlid Tonja Nijenhuis. ‘Ik zie dat studenten met een laptop veel efficiënter studeren. Maar voor veel studenten is de aanschaf toch te duur. We moeten ze daarom ondersteunen bij het aanschaffen van een laptop.’ [PM]