Hartenkreten voor Plasterk

Minister Plasterk heeft de ‘hartenkreten’ van universiteitenvereniging VSNU en studentenbonden LSVb en ISO afgelopen vrijdag welwillend in ontvangst genomen.

De drie organisaties hadden wensenlijstjes opgesteld met oproepen als: ‘geef nieuwe ideeën een kans’, ‘draag wetenschap over aan de nieuwe generatie’ en ‘elke student heeft recht op maatwerk’. Ze moeten de voormalige wetenschapper Plasterk uit het hart zijn gegrepen, maar voor toezeggingen van zijn kant is het nog te vroeg.

De komende drie maanden toert hij door het land en bezoekt hij tal van hogescholen en universiteiten. Mede aan de hand daarvan bepaalt hij de koers voor het hoger onderwijs en de wetenschap. Pas in september prestenteert de PvdA-bewindsman zijn eerste ‘eigen’ onderwijsbegroting. Dan zal blijken hoeveel de hartenkreten van universiteiten en studenten hem waard zijn. [TdO/HOP]