Terug naar overzicht

Herbewapening leraar bepleit

‘Inhoudelijke herbewapening’ van leraren zet in het onderwijs waarschijnlijk meer zoden aan de dijk dan reclamecampagnes of betere arbeidsvoorwaarden.

Dat stelt KNAW-president Frits van Oostrom in de Kohnstammlezing 2007, die hij afgelopen vrijdag uitsprak. ‘Vroeger waren de schoolboeken licht en de leraren zwaar beladen – inmiddels is het andersom.’

De leraar is de methode, citeert Van Oostrom de letterkundige Poelhekke, die dat een eeuw geleden schreef. Van Oostrom pleit voor een herwaardering van de leraar als de spil van het onderwijs. Die moet zijn leerlingen kunnen enthousiasmeren en verhalen vertellen, zonder te sterk beknot te worden door dikke, glanzende lesmethodes.

Die herwaardering van de leraren vereist allereerst dat ze weer culturele bagage met zich meedragen, meent de president van de KNAW (Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen). In het verlengde daarvan breekt hij een lans voor de aloude deugd van de algemene ontwikkeling.

In het Franse bedrijfsleven schijnt men niet geloofwaardig te zijn zonder Descartes te kennen en in Engeland krijgen bankiers en advocaten eerst een stevige vorming in liberal arts, zegt Van Oostrom. Hoewel het Nederlandse hoger onderwijs zeker zo goede specialisten aflevert, ‘steken onze afgestudeerden bleek af qua algemene kennis’. [BB/HOP]

Meer lezen?