Huisjesmelker Chang in de fout

Huisjesmelker van het jaar, Betty Chang, heeft 23 panden illegaal verhuurd aan studenten. Dit maakte de gemeente Utrecht gisteren bekend.

Chang vroeg voor het verhuren van de studentenkamers geen omzetsvergunning aan bij de gemeente, schrijft Spits vandaag. Zo’n vergunning is vereist om een woning om te mogen zetten naar een kamerverhuurpand.

De gemeente Utrecht deed onderzoek naar de 38 panden van Chang, omdat het in een aantal woningen zeer onveilig was. In sommige panden bleek de situatie zo gevaarlijk dat zeven studenten een andere kamer moesten zoeken. Chang moet deze, maar ook veel andere panden opknappen om ze brandveilig te maken. Ook was volgens het onderzoek in twee gevallen sprake van illegale bouw. Op één locatie is de bouw stopgezet en het andere verbouwde pand moet Chang terugbrengen in de oude staat.

De huisjesmelker ontvangt van bijna tweehonderd studenten huur. Deze studenten wonen soms in kamers van vijf vierkante meter.
Als er in de toekomst nog meer huurders van Chang hun kamers moeten verlaten, zal de gemeente Utrecht proberen nieuwe woonruimte voor hen te zoeken. [SP]