Innovatievoucher heeft geen blijvend effect

De tegoedbon waarmee ondernemers uit het mkb kennis kunnen inkopen, wordt vooral ingezet voor de verbetering van het productieproces. Vervolgopdrachten blijven meestal uit.

Dat is de voorzichtige conclusie van het Centraal Planbureau na onderzoek onder de eerste groep ondernemers die van de subsidie gebruik maakte. Slechts de helft van hen stuurde de vragenlijst terug.

Vast staat dat het mkb dankzij de vouchers vaker een beroep doet op kennisinstellingen.
Zonder de vouchers zou 65 procent van de bedrijven geen geld inzetten voor de verdere ontwikkeling van producten of diensten. Twintig procent had sowieso een beroep gedaan op een kennisinstelling, en vijftien procent gaf de tegoedbon niet uit.

Het lijkt er voorlopig niet op dat samenwerking met hogeschool, universiteit of onderzoeksinstelling naar meer smaakt: nadat de voucher is opgebruikt, haken de meeste bedrijven af.

Ook in 2007 zijn er weer zesduizend vouchers voor het mkb beschikbaar: drieduizend ‘snuffelvouchers’ die een waarde vertegenwoordigen van 2500 euro, en drieduizend volwaardige vouchers met een waarde van 7500 euro. Bij die ‘grote’ vouchers krijgen ondernemers vijfduizend euro subsidie. De rest van het geld moeten ze zelf bijpassen. [TdO/HOP]