‘Is er een EHBO’er in de zaal?’

Van aankomende artsen wordt verwacht dat ze eerste hulp kunnen verlenen als er iemand onder een auto komt of in elkaar zakt. Maar dat blijkt lang niet altijd het geval.

Onderzoek van de Nijmeegse student biomedische wetenschappen Karin Hekkert wijst uit dat maar een derde van de Nederlandse geneeskundestudenten zich in staat acht om iets uit te richten bij een medisch noodgeval. Geen wonder, want het aanbod van EHBO-onderwijs bij de acht faculteiten geneeskunde laat te wensen over. Bijna de helft van de studenten is op dit punt ontevreden. De Universiteit Leiden bood tot vorig jaar zelfs helemaal geen cursus aan.

In het tijdschrift Medisch Contact bevelen de student en haar begeleiders aan dat geneeskundestudenten meteen in hun eerste jaar een cursus spoedeisende hulp krijgen, met onderwijs in elementaire hulpverlening, waaronder reanimatie. De cursussen moeten jaarlijks worden herhaald. [HC/HOP]