Lector ‘huiselijk geweld’ voor Avans

Samen met Valkenhorst, een opvangcentrum voor mishandelde vrouwen en kinderen, begint Avans Hogeschool een nieuw lectoraat: ‘Huiselijk geweld en opvang van vrouwen, kinderen en hun netwerk’. Psychologe Sietske Dijkstra is aangesteld als lector.

Het is het eerste lectoraat in Nederland dat over dit onderwerp gaat. Huiselijk geweld is volgens Dijkstra een probleem dat bij veel organisaties ‘midden in de focus staat’. Bijvoorbeeld bij woningcorporaties en GGD’s. Zij hebben er allemaal op een eigen manier mee te maken. Dijkstra wil zich er vooral voor inzetten dat er ‘verbindingen’ ontstaan tussen en binnen de verschillende organisaties. ‘Het is belangrijk expertise uit te wisselen en te ontwikkelen’, zegt de psychologe.

Volgens Dijkstra is er meer bewustwording en gevoeligheid voor huiselijk geweld gekomen. Ook de politiek is meer dan vroeger betrokken bij het onderwerp. ‘Maar het is ook nog een taboe’, zegt ze. Het is belangrijk dat er onderzoek komt naar dit maatschappelijk probleem, bijvoorbeeld door het maken van ‘cliëntprofielen’. ‘Het scheelt natuurlijk nogal of je te maken hebt met een tienermoeder of een volwassen vrouw die slachtoffer is van geweld.’

Op 13 maart is er een eerste activiteit rond het lectoraat. De lector bezoekt met een aantal Amerikaanse studenten, die een Europese studiereis maken, Valkenhorst. Daar maken ze er onder meer kennis met de Avansstudenten die er stage lopen. ’s Middags is er een programma op de hogeschool met lezingen en discussie.

Dijkstra heeft een eigen onderzoekspraktijk op het gebied van geweld. Zij heeft verschillende boeken en publicaties over het onderwerp op haar naam staan. Kijk voor meer informatie op: www.sietske-dijkstra.nl. [PM]