Libanese gerechten op het menu

Op het menu van de kunstacademie in Den Bosch staan vanmiddag Libanese gerechten met druivenbladen, granaatappelen, kikkererwten en munt. In café Libanon wordt voor 1,50 euro een heerlijke maaltijd geserveerd.

Derdejaarsstudenten Beeldende Kunst zijn druk bezig de verschillende gerechten op tijd klaar te krijgen. In een lokaal snijden, roeren en malen ze de ingrediënten.
Het koken maakt onderdeel uit van de minor ‘Actuele stellingname in de Beeldende Kunst’. In deze minor staat Libanon centraal. De afgelopen weken hebben studenten onder andere Libanese films gekeken, een documentaire gezien over een Libanese zangeres en een fotograaf die er werkt ontmoet.

Het is de zevende week dat de studenten op maandag koken. Elke week staat er een rij mensen voor de deur, die de gerechten uit het Midden-Oosten willen proeven. De studenten halen zelf de boodschappen bij de toko.

In de Libanese keuken komen de verschillende culturen van moslims, christenen en joden samen. Typisch Libanese gerechten zijn humus, een puree van kikkererwten op brood en fatoosh, een salade van kruiden en geroosterd brood. Ook worden er veel linzen, burghul (gebroken tarwekorrels), tahin (sesampasta), munt en zure rode bessen gebruikt.

Zijn beeld van een door oorlog verscheurd land is door de minor flink bijgesteld, zegt student Victor Sonna. ‘De televisie brengt eenzijdige informatie over oorlog en verdriet. Daardoor vergeet je dat de mensen er ook een gewoon leven leiden, net zoals wij.’

Maandag 12 maart koken de studenten nog een laatste keer op de kunstacademie. Café Libanon is dan geopend om 12.45 uur. Op vrijdag 30 maart worden de werken, die gemaakt zijn in de minors van Beeldende Kunst, gepresenteerd in tentoonstellingsruimte Artis in de Willem II fabriek in Den Bosch. Café Libanon is daar dan ook geopend. [CB]

klik