Meer bussen naar Avans Breda en Tilburg

Twee keer zoveel bussen tijdens de spits van het station naar Avans Hogeschool in Breda, dat is de wens van het college van burgemeester en wethouders van Breda aan de provincie Noord-Brabant. Het aantal bussen naar de nieuwbouw van Avans in Tilburg wordt in ieder geval definitief verdubbeld.

Het college wil hiermee inspelen op het feit dat in 2008 twee keer zoveel studenten en medewerkers van en naar de nieuwbouw van Avans zullen reizen. Dit als gevolg van de verhuizing van de Pabo en de Academie voor Gezondheidszorg naar de nieuwbouw.

Provinciale Staten heeft vorige week besloten dat het aantal bussen naar Avans in Tilburg wordt verdubbeld. Tijdens de spits zal lijn 4 vier keer in het uur rijden van en naar het centraal station, met uitzondering van de vakantieperioden. Aanleiding van dit besluit is de strijd van de Tilburgse studentenbelangenorganisatie Sam en de gemeentelijke fractie van D66. Zij willen dat er meer bussen rijden van het centraal station naar de Universiteit van Tilburg. De nieuwbouw van Avans ligt op deze route.

Of er meer bussen zullen rijden naar Avans in Breda wordt in juni van dit jaar besloten. De provincie stelt dan het definitieve exploitatieplan openbaar vervoer voor 2008 samen. De nieuwe dienstregeling gaat per 9 december 2007 in. [AR]