Meeste leraren ontevreden over ‘nieuwe leren’

Bijna 70 procent van de leraren ziet niets in het ‘nieuwe leren’. Dat blijkt uit onderzoek van dagblad Trouw en EénVandaag onder het opiniepanel van dat tv-programma.

Aan de enquête deden 21.000 respondenten mee, waaronder 900 leraren in het voortgezet onderwijs.

80 procent van de leraren vindt dat het onderwijs de laatste twintig jaar achteruit is gegaan. Twee derde van de leraren denkt dat het ‘nieuwe leren’, waarbij leerlingen meer zelfstandig moeten doen, vooral een bezuinigingsmaatregel is.

De basisvorming noemt 67 procent een verslechtering. Ruim 60 procent vindt de Tweede Fase geen verbetering. Het vmbo moet weer plaatsmaken voor de mavo en lts, vindt 72 procent van de leraren.

Van alle ondervraagden, waaronder leerlingen en ouders van kinderen, vindt 73 procent dat jongeren het meest opsteken van een leraar voor de klas. Met de stelling dat leerlingen op de middelbare school nu minder leren dan twintig jaar geleden, is 63 procent van de respondenten het eens. Ook 75 procent van de leraren kan zich in die stelling vinden. [CB]