Oplossing voor schoonmaken van beveiligingscamera’s

Beveiligingscamera’s worden nauwelijks schoongemaakt, omdat ze vaak op onbereikbare hoogtes hangen. Elf studenten van de Academie voor Industrie & Informatica in Den Bosch bedachten hiervoor een oplossing: de CamClean, een uitschuifbare stok met spons en trekker.

Er komen steeds meer camera’s. Op stations, bij drukke uitgaanscentra en zelfs op de hogeschool. Essentieel is dat de lenzen schoon blijven, want anders worden de beelden wazig. Maar hoe worden de camera’s, die vaak hoog hangen, schoongemaakt, vroegen de elf studenten van de opleidingen Technische Bedrijfskunde, Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek zich af. Begin dit schooljaar begonnen ze met de minionderneming Clear-Sight.

De studenten kwamen tot de ontdekking dat de meeste bedrijven, zoals FC Den Bosch, de camera’s schoonmaken met behulp van een hoogwerker. ‘Omdat het erg duur is om een hoogwerker in te huren, gebeurt schoonmaken veel te weinig. Met als gevolg dat je op de beelden niet meer goed kunt zien wat er is gebeurd’, zegt Kristian van Casteren, salesmanager van Clear-Sight.

Dat schoonmaken kan stukken goedkoper, dachten de studenten en ontwierpen de CamClean, een telescopische stok die tot zevenenhalve meter uitschuifbaar is met daaraan een hulpstuk van kunststof, waarop een schoonmaakpad en een trekker zijn gemonteerd. De CamClean gaat ongeveer 150 euro kosten.
Ze hebben een ondernemingskapitaal van 1500 euro. ‘Honderd aandelen van elk 15 euro. We hebben nu 71 aandeelhouders. Mocht het nodig zijn dan kunnen we nog meer aandelen uitgeven’, zegt Rick Croesen, directeur van Clear-Sight.

Voor de verkoop van het product zijn de ondernemers onder andere in gesprek met het schoonmaakbedrijf Fretoma in Rijen. Dat bedrijf levert schoonmaakpakketten aan tankstations in Italië, Griekenland, Turkije en Nederland. ‘Zij gaan ons prototype onderzoeken’, zegt Croesen.

Meer informatie over de CamClean is te vinden op www.clear-sight.nl. [CB]