Paaseieren voor India

Zes derdejaarsstudenten van de Pabo in Breda verkopen vandaag in het academiegebouw paaseieren voor het goede doel. De opbrengst gaat naar kinderen in India. De studenten gaan zelf eind april het land bezoeken en lesgeven.

Tien paaseieren voor twee euro, dat is goed aan de prijs. ‘We hebben al best veel verkocht’, zegt Pauline Mutsaers. De student probeert zoveel mogelijk geld op te halen voor India. ‘We gaan mee op onderwijsexpeditie via Stichting Edukans. Een onderdeel hiervan is dat elke deelnemer duizend euro probeert op te halen.’ Dit bedrag is geen vereiste om mee te mogen naar India maar ICCO, de interkerkelijke organisatie voor ontwikkelingssamenwerking, verdubbelt elke duizend euro die opgehaald is.

Het geld wordt gebruikt voor onderwijsprojecten in ontwikkelingslanden. ‘Indiase kinderen die nu niet naar school kunnen, krijgen dan toch les.’

Van 23 april tot 5 mei gaan de zes studenten, met vijftig anderen, naar India. ‘We gaan lesgeven in de stad en op het platteland. Muziekles, creatieve lessen en Engels als tweede taal’, zegt Mutsaers. De studenten worden bijgestaan door Indiase tolken en Indiase Pabostudenten.

‘We bezoeken ook sloppenwijken en organiseren een straatspeeldag.’ Omdat ze in India geen materialen hebben, moeten de Nederlandse studenten zelf veel meenemen.

De Pabostudenten zijn pas drie weken bezig met het ophalen van het geld. ‘We gaan verschillende acties voeren’, zegt Mutsaers. ‘We benaderen bedrijven, familie en vrienden om sponsorgeld bij elkaar te krijgen’, zegt Liesbeth van Damme. ‘Ik wil dit weekend ook paaseieren gaan verkopen aan mijn familie.’

De studenten hebben tot november de tijd om duizend euro te verdienen. Ze willen zelf het bedrag wel voor het einde van het schooljaar bij elkaar hebben. ‘Volgend jaar studeren we af, dan hebben we het daar weer druk mee’, zegt Van Damme.

Via www.edukans.nl en de eigen website van de Bredase Pabostudenten zijn de voorbereidingen en de reis te volgen.

Mensen die paaseieren willen kopen en op die manier de actie steunen, kunnen vandaag tot 13.00 uur terecht in de ontvangsthal van het gebouw aan de hogeschoollaan. [AR]

Klik op de foto voor vergroting
klik