Pabo’ers vasten voor KiKa

Vier eerstejaarsstudenten van de Pabo gaan 24 uur vasten om geld in te zamelen voor stichting KiKa (Kinderen Kankervrij). De studenten roepen zoveel mogelijk medestudenten op om 27 maart mee te doen aan hun vastenactie.

Vanuit school kregen de actievoerders een opdracht om iets te organiseren. ‘Juist omdat we op de Pabo zitten willen we iets voor kinderen doen’, zegt Marcia de Jong, één van de organisatoren. ‘Kanker is al erg genoeg, maar bij kinderen vinden wij het nog erger. Daarom kozen we ervoor om deze actie op touw te zetten.’

Tot nu toe hebben twaalf studenten zich ingeschreven voor de actie, maar De Jong hoopt op een stuk of twintig deelnemers. ‘Hoe meer deelnemers hoe meer geld voor KiKa natuurlijk.’ De deelnemers worden vooral gesponsord door familie en vrienden omdat ze niet zomaar langs de deuren mogen collecteren. ‘Maar we zijn gisterenmiddag toch wat winkels langsgegaan in Etten-Leur. Daar hebben we 190 euro opgehaald. Best veel’, vindt De Jong.

Het vasten start op dinsdagavond in het studentenpastoraat aan de Sint Janstraat in Breda waar de studenten om half zeven bij elkaar komen voor de aftrap. Daarna gaat iedereen zijn eigen weg. ‘Ik denk dat ik het ’s morgens en ’s avonds laat het moeilijks ga krijgen. Dan heb ik vaak de meeste honger’, denkt De Jong.

Woensdagavond komen de deelnemers weer bij elkaar en wordt de actie afgesloten met een gezamenlijke maaltijd en een activiteit. ‘We hebben het zo geregeld dat we in Breda gratis friet en pizza kunnen eten.’ Over de afsluitende activiteit wil De Jong nog niet veel zeggen omdat het een verrassing moet blijven. ‘Het wordt in ieder geval niks sportiefs, meer iets in de trant van een filmpje kijken.’

Inschrijven voor deze actie kan tot en met maandag 26 maart. Stuur een mailtje naar Marcia de Jong. [SP]