Parkeerproblemen Breda nemen toe

Studenten, medewerkers en bezoekers klagen over het gebrek aan parkeerplaatsen bij het hoofdgebouw in Breda. ‘Je moet vóór negen uur op school zijn, wil je parkeren’, zegt een student Accountancy.

En het wordt nog erger als straks de Academie voor Gezondheidszorg naar de Hogeschoollaan verhuist.

Het huidige tekort aan parkeerplaatsen kent verschillende oorzaken. De komst van de Pabo naar de nieuwbouw heeft ervoor gezorgd dat er meer medewerkers en studenten gebruik maken van de parkeergelegenheid. Daarnaast zijn er vanwege de verbouwing honderd plaatsen minder. ‘Dit zal het geval zijn tot 30 november. De aannemer heeft de ruimte nodig om materiaal van en naar de bouw te vervoeren’, zegt Lars Derde, van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF).

Bovendien is het onverharde deel van de parkeerplaats door de regenval van de afgelopen tijd veranderd in een maanlandschap vol kraters. ‘De huidige situatie is onacceptabel’, geeft Derde toe. ‘Het onverharde gedeelte moet verbeterd worden.’ Dat zal op korte termijn gebeuren.

De medewerker van DIF vraagt zich af of daarmee de parkeerproblemen opgelost zijn. ‘Ik hoop dat we in de toekomst voor alle auto’s een plek hebben, als je ziet hoe vol het nu al staat op piekmomenten. Misschien dat het onderwijs beter afgestemd kan worden en zo zorgen dat er minder piekmomenten zijn.’ Roostermakers zouden bijvoorbeeld deeltijdstudenten een uur later kunnen laten beginnen.

‘In de toekomst komen we in Breda 250 parkeerplaatsen tekort’, zegt Leo Jansson, projectleider nieuwbouw bij Avans, hij gaat over het vervoersmanagementplan. Hierin wordt uitgegaan van een parkeercapaciteit van 480 plaatsen.

‘We moeten maatregelen gaan nemen om het aantal auto’s terug te dringen’, zegt Jansson. Zo is er momenteel overleg tussen de gemeente en Avans om het openbaar vervoer te verbeteren. ‘We zijn ook in gesprek met Defensie, misschien dat we meer gebruik kunnen maken van een gedeelte van hun parkeerplaats aan de hogeschoollaan.’

Dat er in de toekomst een pasjessysteem komt, staat vast. ‘We gaan inderdaad werken met gereguleerd parkeren.’ Jansson kan niet zeggen of de pasjes alleen voor medewerkers zijn.

De locaties in Den Bosch en Tilburg kennen minder parkeerproblemen. ‘Het voordeel van die gebouwen is dat ze dichter bij het station liggen en de busverbinding optimaal is’, zegt Jansson. [AR]