‘Student moet meer investeren in opleiding’

Competentiegericht leren werkt alleen als ook de student zich ‘maximaal’ inzet, vindt Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur van Avans.

‘Misschien hebben we dat de laatste jaren te weinig gezegd. Studenten hebben steeds grotere bijbanen en investeren daardoor te weinig in hun opleiding.’

De papieren Punt publiceert een reeks interviews met deskundigen van Avans, die vanuit hun expertise een lans breken voor het competentiegericht leren. Reageren kan, via een ingezonden brief (maximaal 400 woorden) of via het symbool met de twee poppetjes onderaan dit artikel.

Klik hier om het gehele interview met Frans van Kalmthout te lezen (het is verschenen in Punt 10).

In Punt 9 was de lector Competentiegericht opleiden en vraaggestuurd leren, Ton Bruining, aan het woord. Hij vindt dat de docent zich meer moet verdiepen in de leefwereld van studenten.

Klik hier om het gehele interview te lezen.

(Omdat Punt 11 een themanummer over Brabant wordt, wordt de reeks voortgezet in nummer 12, dat op 10 mei via bakken in de hogeschool wordt verspreid.)

Avansdocent Youssef Azghari schreef over het onderwerp in zijn column in Trouw. ‘Het oude leren is iets voor de luie leerling’ is zijn stelling. Zijn artikel en de reacties daarop is te vinden op de website van Trouw en Beter Onderwijs Nederland.