Studentcompany brengt nieuwe energiedrank naar Nederland

‘In mijn land wordt het de hele dag door gedronken, door jong en oud’, zegt student Francisca Ahumada uit Chili. De Bossche studentcompany VitActief gaat het drankje Kicos op de Nederlandse markt brengen. Het drankje geeft extra energie en vermindert stress.

‘In Brazilië is het zelfs populairder dan Coca Cola’, vertelt Ahumada. Samen met elf medestudenten van de opleiding International Business and Languages in Den Bosch, heeft ze de studentcompany VitActief opgericht. Het bijzondere van deze studentcompany is dat er vijf verschillende nationaliteiten samenwerken aan het importeren of exporteren van een product.
Het drankje Kicos, wordt gemaakt van de Guaraná plant uit Venezuela en Brazilië. Volgens de studenten geeft het extra energie. ‘Maar het is natuurlijker en minder zoet dan andere energiedranken, zoals Red Bull. Bovendien krijg je niet ineens een energieboost maar gaat het geleidelijker’, benadrukt Ahumada.

Omdat Kicos in het buitenland erg succesvol is, raakten de jonge ondernemers enthousiast. Ze besloten zelf de proef op de som te nemen en benaderden de fabrikant. Dit Duitse bedrijf stuurde de studenten twee grote dozen met Kicosflesjes toe. ‘Iedereen vond het lekker en geloofde meteen in het product’, zegt student Florian Stiller uit Duitsland. De fabrikant vond het een goed idee van de studenten om Kicos te importeren en op de Nederlandse markt te brengen. ‘We hebben zo’n geluk gehad met de fabrikant die meteen met ons in zee wilde’, zegt Stiller.

Graag hadden ze het drankje in de schoolkantines van Avans verkocht, maar daar werd geen toestemming voor gegeven. Dan maar voor de ingang van de school. Op dinsdag 3 april houdt VitActief een promotie en is het drankje voor 1,50 euro te koop. Ook staan ze de komende tijd met hun stand op verschillende festivals. Het doel van de studenten is om het drankje te gaan verkopen in cafés en discotheken. Momenteel zijn ze in onderhandeling met verschillende brouwerijen. Hun ultieme droom is dat Kicos ooit in de schappen van de supermarkt zal liggen. [SP]