Terug naar overzicht

Uitbesteden niet per definitie goedkoper

Uitbesteding drukt niet per definitie de kosten van een bedrijf, zoals vaak gedacht wordt. ‘Het bedrijf waaraan je uitbesteedt, is niet gebaat bij lagere kosten voor het werk dat het voor je verzet. Zorg daarom zelf voor een goed werkend systeem tussen jouw bedrijf en het andere.’

Dat zei Jeroen van Rooden, voorzitter van het IT Service Management Platform en voormalig directeur Business en IT development en innovatie van Aegon, gisteren tegen een honderdtal studenten Informatica en Bedrijfskundige Informatica in Breda.

Van Rooden was samen met Hans van Herwaarden, topman van IT-adviesbureau Quint Wellington Redwood, te gast op een bijeenkomst van het lectoraat ICT Service Management aan de Lovensdijkstraat.

In het nieuwe millennium concentreren organisaties zich op hun kerntaken en besteden randzaken uit. Oorzaak daarvan is de sterke daling van de winstmarges van bedrijven door grote boekhoudschandalen zoals dat van Ahold en Enron en de aanslagen van 11 september 2001. Avans besteedt haar loonadministratie bijvoorbeeld uit aan Pink Roccade en Indiase bedrijven doen de klantenservice van met name Engelse ondernemingen.

Hoewel daar vaak van uitgegaan wordt, levert uitbesteding lang niet altijd meteen winst op, legde Van Rooden uit. ‘Toen we bij Aegon het beheer van onze IT hadden uitbesteed dachten we: nu kunnen we rustig werken, zonder computerproblemen. Niets bleek minder waar. Het duurde zeker een jaar voor de afstemming tussen de werkwijze en het systeem van ons en het andere bedrijf goed was.’

Ook daarna kunnen de kosten ondanks het uitbesteden alsnog oplopen. Werkt een systeem niet goed, dan heeft het partnerbedrijf meer werk. Zij bestaan daarvan, maar zelf wil je de kosten laag houden. Van Rooden: ‘Deel innovaties met je partnerbedrijf, zodat het systeem helder blijft en goed functioneert. Is er iets mis, dan zitten zij aan de andere kant van de wereld met veertig man op jouw kosten te wachten tot het hier negen uur is en je personeel begint. Dat moet je voorkomen.’

Het uitbesteden van IT-diensten aan Azië is de grote trend van de afgelopen jaren. Angst voor het verlies van banen is desondanks ongegrond, zei hij tegen de aankomende IT-ers van Avans. ‘Productiewerk en diensten worden wel uitbesteed, maar de systemen daarvoor moeten nog altijd ontworpen worden. Dat zullen de Indiërs voorlopig niet doen. Hier is werk tot Sint Juttemis.’ [RS]

Lezingen van het lectoraat ICT Service Management worden geflimd en op internet gezet. Kijk op deze link.

Punt. Of had jij nog wat?

Meer lezen?