Vastenactie levert 1750 euro op voor KiKa

Twaalf studenten van de Avans Hogeschool in Breda hebben deze week 1750 euro opgehaald voor stichting KiKa (Kinderen Kankervrij). De studenten hielden een vastenactie en hebben 24 uur niet gegeten.

‘De vastenactie is goed verlopen’, zegt één van de organisatoren Marcia de Jong. ‘We hadden verwacht rond de duizend euro in te zamelen, maar het is bijna het dubbele geworden.’ De Jong vertelt dat het vasten niet zo moeilijk was als gedacht, maar wel lastig. ‘Ik was ’s morgens wel misselijk, daar had iedereen last van.’ De deelnemers vonden dat ze erg vaak geconfronteerd werden met het niet mogen eten. ‘We zijn ’s middags met zijn allen naar de bioscoop gegaan waar ze ijsjes uitdeelden en op school verkochten ze paaseitjes’, meldt De Jong verontwaardigd.

De organisatoren, vier Pabostudenten waaronder De Jong, vonden het jammer dat er maar twaalf deelnemers waren. ‘We hadden gehoopt dat meer studenten zich zouden inschrijven, maar het is pas de eerste keer dat we dit doen.’ Ook vonden ze het jammer dat KiKa niet bij de afsluiting aanwezig kon zijn. ‘Ze reageerden niet enorm enthousiast op onze actie maar vonden het wel leuk.’ Het ingezamelde geld maken de studenten over op de rekening van KiKa.

De twaalf studenten hebben het vasten gezamenlijk afgesloten met een maaltijd. ‘De friet en pizza smaakten zó lekker’, zegt De Jong. Voor ze aanvielen op het vette eten, hebben ze eerste een kop bouillon gedronken zodat ze geen buikpijn zouden krijgen. ‘Daarna hebben we nog Hints gespeeld met zijn allen. Het was heel gezellig.’ De Jong weet niet of ze nog eens zal vasten. ‘Het was voor een goed doel maar voor een volgende keer zou ik een andere actie verzinnen.’ [SP]