Verborgen geschiedenis in beeld

Derdejaarsstudenten Beeldende Kunst in Den Bosch hebben de verborgen geschiedenis van Den Bosch in beeld gebracht. Vrijdag 23 maart worden de schetsen aan de gemeente gepresenteerd.

De tentoonstelling is het resultaat van de illustratieminor ‘eigen standpunt innemen in verhalende beelden’. Naar aanleiding van een historische gebeurtenis in Den Bosch hebben dertig studenten schetsen gemaakt van hoe een verhaal in de openbare ruimte gepresenteerd kan worden.

Uit de periode van 1900 tot nu hebben ze een gebeurtenis gekozen. Voor onderzoek zijn ze onder andere naar het stadsarchief gegaan. Zo is er een student die een modeshow van Vroom & Dreesman uit de vorige eeuw als aanleiding heeft genomen en een voorstel heeft gemaakt om geborduurde jurken voor de oude vestiging van de winkel te hangen. Een ander maakte een schets van een fotomonument dat het verhaal vertelt van twee aangerande meisjes bij de Watertoren.

De schetsvoorstellen worden aan de gemeente gepresenteerd om te laten zien wat de studenten aan de kunstacademie doen. ‘Het zou leuk zijn als de gemeente een schets uitkoos om uit te voeren, maar dat is niet het uiteindelijke doel van de minor’, zegt Bill Easter, studieleider Illustratie.

Vanaf 15.00 uur zijn in het bestuurscentrum van het stadhuis de dertig schetsen te bekijken. Om 15.30 uur wordt een aantal van de meest opzienbarende en verrassende werken door studenten gepresenteerd. Het publiek wordt uitgenodigd om samen met de studenten de werken te bespreken. [CB]