Vrouwen hoger opgeleid dan mannen

Jonge vrouwen hebben tegenwoordig vaker een hogeschool of universiteit doorlopen dan jonge mannen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Al enkele jaren studeren er meer vrouwen dan mannen aan universiteiten en hogescholen. Bovendien halen vrouwen vaker hun diploma. Dat doen ze bovendien sneller: gemiddeld zijn ze een jaar jonger dan mannen op het moment van afstuderen. Vorig studiejaar was 53 procent van de universitaire afgestudeerden vrouw en in het hbo zelfs 56 procent.

Nu deze tendens een tijdje heeft doorgezet, blijken vrouwen in de leeftijd tussen de 25 en 34 jaar vaker een diploma uit het hoger onderwijs op zak te hebben dan mannen. Dit geldt zowel voor academici als voor hbo’ers. Van deze vrouwen is 36 procent hoogopgeleid, tegenover 32 procent van de mannen.

Dat was vroeger wel anders. Van de vrouwen tussen de 56 en 64 jaar is maar zeventien procent hoogopgeleid, tegenover 29 procent van de mannen. [BB/HOP]