Xplora Den Bosch krijgt evaluatie

Wat doen studenten in Xplora? Vergaderen met studiegroepen, zoeken ze in digitale databases of komen ze er vooral om te chatten? En zijn er genoeg computers en koffieautomaten? Dat wil het Leer- en Innovatie Centrum (LIC) weten, om Xplora te kunnen evalueren. De leeromgeving draait in april een jaar.

Promostudenten voeren het onderzoek uit. Zij zijn van 12 tot en met 16 maart tussen 8.00 tot 20.30 uur in Xplora en laten studenten een enquête invullen. Voor buitenlandse studenten is een Engelstalige versie beschikbaar. Vier- van de zesduizend Bossche studenten kunnen de enquête invullen. Onder de deelnemers worden drie Ipods verloot.

Verwachtingen over hoe studenten Xplora gebruiken zijn er nog niet, zegt LIC-medewerker Wil Kwinten. ‘We willen juist onbevangen in het onderzoek staan.’ De eerste resultaten moeten enkele weken na het onderzoek bekend zijn.

Later, waarschijnlijk in het najaar, volgt nog een tweede onderzoek naar Xplora. Dat moet diepgaander zijn en ingaan op de rol van Xplora in het leerproces van de studenten. [RS]