Zomercursus voor allochtone studietoppers

De jaarlijkse Echo-awards voor allochtoon talent zijn weer uitgereikt. De hbo-winnaars studeren aan de Haagse Hogeschool, de Hogeschool Rotterdam en Inholland.

De Marokkaanse Najia Tarhouchi kreeg de algemene hbo-onderscheiding. Ze studeert Communicatie aan hogeschool Inholland in Diemen. De bèta-award gaat naar Rigobert Nivillac, van Antilliaanse afkomst. Hij studeert Bouwkunde aan de Haagse Hogeschool en inmiddels ook aan de TU Delft. De Marokkaanse Pabo-student Yahja Chaibi ontving de speciale ‘teaching for excellence’ award.

De winnaars krijgen een zomercursus aangeboden aan de UCLA, de Universiteit van Californië. Zij ontvingen hun onderscheiding in het bijzijn van minister Plasterk van OCW. Het was de zevende keer dat ECHO – het expertisecentrum voor diversiteitsbeleid in het hoger onderwijs – de prijzen uitreikte.

Naast de awards kregen drie hbo-studenten een speciale ECHO-beurs, een toelage van maximaal vierduizend euro waarmee ze elders in Europa een opleiding kunnen financieren. De Marokkaanse student international business Annas Koudis (Hogeschool van Amsterdam) gaat voor een jaar naar het Franse instituut ESSEC. Ouseoma Ben Sabouh – eveneens Marokkaan en student international business, maar dan aan de Hogeschool Rotterdam – wil in Polen verder studeren. De Guinees student Saidou Diallo (software engineering, HvA) vertrekt met de beurs naar Evtek University in Finland.

De beurs wordt bekostigd door internationaliseringsorganisatie Nuffic. Verschillende bedrijven, waaronder Shell, ING en KMPG, sponsoren de toelage. [TdO/HOP]