Bress wil nieuw sportcentrum

Bredase Studenten Sportstichting Bress wil een nieuwe sportaccomodatie in de buurt van Avans en de NHTV in Breda. Komt die er niet, dan moeten de huidige sportaccomodaties flink verbeteren, vindt de organisatie.

Momenteel kampt Bress met acuut ruimtegebrek voor haar tweeduizend leden. De Pabo gebruikt de Avanssportzaal aan de Lovensdijkstraat sinds de verhuizing naar de nieuwbouw voor gymlessen, waardoor sportkaarthouders daar minder vaak terecht kunnen. Als de Academie voor Gezondheidszorg naar de Hogeschoollaan verhuist en studenten Fysiotherapie de ruimte ook nodig hebben, blijven voor Bress nog minder uren in de zaal over. Vaker uitwijken naar de tweede belangrijke locatie, het gemeentelijk sportcentrum, is onmogelijk omdat die zalen volgeboekt zijn voor activiteiten van andere verenigingen.

Een ander probleem is dat de huidige sportlocaties van Bress verouderd zijn. Het gemeentelijk sportcentrum staat al jaren op de lijst om gerenoveerd te worden. ‘In de zaal aan de Lovensdijkstraat zijn de fitnesstoestellen aan vernieuwing toe, de tegeltjes in de douche beschimmeld en los’, somt Van Riel op. Die laatstgenoemde locatie verdwijnt volledig als Avans het gebouw afstoot. Wanneer dat gebeurt is nog onduidelijk. Van Riel: ‘Als we nog enkele jaren in de huidige locaties kunnen blijven, is het de moeite waard geld te steken in vernieuwing.’

Een mogelijke locatie voor een nieuw sportcentrum op de sportvelden van JEKA.
Die voetbalvereniging verhuist in 2007 naar de Seminarieweg, achter kunstacademie St. Joost. Een plan daarvoor ligt al enkele jaren bij de gemeente, maar een definitief besluit daarover is nog steeds niet genomen.

Een sportcentrum ver van de twee Bredase hogescholen is volgens Bress zinloos. De populariteit van studentensport zal dan dalen, volgens een onderzoek van studenten Management, Economie & Recht. Daaruit blijkt onder meer dat studenten niet langer dan twintig minuten van en naar hun sport willen reizen.

Verdere verstrooiing van sporten over meerdere locaties is evenmin wenselijk. Dan verdwijnt de sociale functie van studentensport, die in het onderzoek als erg belangrijk naar voren komt. Bress maakt voor veel sporten gebruik van diverse door de stad verspreide privé-locaties. Van Riel: ‘De populairste sporten als fitness, body combat en bewegen op muziek vinden plaats in de sportzaal aan de Lovensdijkstraat, waar nu al een bar ontbreekt. Het hoeft helemaal niet om meters bier te gaan, maar om door te groeien zijn dergelijke faciliteiten wel nodig.’ [RS]