Hij vliegt boven alle verwachtingen goed, zegt Grad Kuipers, docent Werktuigbouwkunde in Den Bosch. Onlangs maakte zijn Antonov-124 de eerste proefvlucht.
Drieënhalf jaar werkte Kuipers aan het Russische vrachtvliegtuig. Een schaalmodel van 1:25. In het echt is de Antonov 73,5 meter breed. Het vliegtuig vervoert onder andere vliegtuigen en ander groot materieel. Het schaalmodel is drie meter breed en 2,75 meter lang.
Het was spannend voor Kuipers om de Antonov te laten vliegen, want zijn eerste schaalvliegtuig crashte tijdens de eerste vlucht. Maar het Russische vrachtvliegtuig doet het goed. Hij is stabiel, niet windgevoelig, maakt hetzelfde fluitende geluid en lijkt net zo imposant als de echte. Kuipers is er tevreden over.
Helemaal klaar is de Antonov -124 nog niet. Voordat hij wordt geschilderd en beplakt met stickers gaat Kuipers eerst nog een paar testen doen. ‘Ik wil weten wat zijn overlevingskansen zijn voordat ik er nog meer energie in ga steken.’ Tijdens de eerste proefvlucht heeft hij alleen gevlogen, maar niet getest wat het vliegtuig doet als hij langzaam vliegt. Valt hij weg of duikt hij met zijn neus naar beneden? ‘Ik moet dat weten zodat ik daarop kan reageren. Ik kan niet het risico nemen dat hij neerstort.’
Het vliegtuig wordt met een zender op afstand bestuurd. Dat luistert heel nauw. De wind speelt daarbij een belangrijke rol. Met een simulator op de computer oefent Kuipers daarin. Het is de kunst om het schaalmodel zo rustig mogelijk zonder abrupte bewegingen te laten vliegen, zodat het lijkt alsof er een echte vliegt.
Wie wil zien hoe de Antonov van Grad Kuipers vliegt, kan op www.youtube.com
het filmpje van zijn eerste vlucht bekijken. Zoek op antonov 124 flying scale model. [CB]
Punt. Of had jij nog wat?