Economiestudenten grootste twijfelkonten

De meeste scholieren kiezen hun studie minder dan een half jaar voor aanvang. Meisjes zijn sneller dan jongens.

Dat blijkt uit een rapportage die het Nijmeegse onderzoeksbureau Iowo in opdracht van Studiekeuze123.nl heeft gemaakt. Het onderzoek baseert zich op de Instroommonitor 2005-2006, waarvoor 25 duizend studenten zijn ondervraagd.

Eén op de drie economiestudenten heeft zijn studie minder dan drie maanden van tevoren uitgezocht. Daarmee twijfelen economen het langst van allemaal. Of ze denken er pas later over na.

Nee, dan taal & cultuur. In dat domein hebben twee van de drie hbo-studenten hun keuze langer dan een half jaar tevoren bepaald. Ook scholieren die het onderwijs in willen, vallen op: ruim de helft heeft zijn opleiding eerder dan zes maanden voor aanvang gekozen.

Van alle meisjes heeft 49 procent de keuze uiterlijk een half jaar tevoren gemaakt. Onder jongens is dat 41 procent. De keuze voor de hogeschool volgt doorgaans snel na de keuze voor de studie. [BB/HOP]