Examencorrectie in India

De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) doet mee aan een proef met het uitbesteden van examencorrectie. Het gaat om Engelstalige toetsen die in India worden nagekeken.

In eerste instantie twintig toetsen van de Arnhemse opleiding international business & management studies worden gescand en via het internet naar India gestuurd. Daar kijken mensen met een management- of marketingachtergrond ze na, meldt website Edusite van Surf.

Het experiment, bedoeld om de werkdruk van docenten te verlichten, is een initiatief van Océ, bekend als fabrikant van kopieerapparaten en printers. Als de proef slaagt wil het bedrijf deze vorm van examencorrectie aan meer universiteiten en hogescholen aanbieden.

Océ zal de in India gecorrigeerde examens analyseren op kwaliteit, ook vanwege de cultuurgebondenheid van een vak als marketing, waar deze pilot om draait. Voor universele vakken als wiskunde en natuurkunde zou zo’n nadere analyse niet nodig zijn.

Collegelid Ron Bormans van de HAN reageert gereserveerd op de wat hem betreft premature berichtgeving. ‘We willen zeker niet de indruk wekken dat we op het punt staan onze tentamens voortaan in India te laten corrigeren. Op verzoek van Océ doen we mee aan dit ene experiment om te kijken of het technisch überhaupt kan. Vanzelfsprekend moet dit met de grootste zorgvuldigheid gebeuren en controleren wij zelf of de tentamens goed zijn nagekeken. Wij zullen de kwaliteitsborging van onze examens nooit uit handen geven.’ [HC/HOP]