Happy hour voor Bossche cafés niet van de baan

Bossche studenten kunnen opgelucht ademhalen. De cafés mogen van de gemeente voorlopig nog doorgaan met hun happy hours.

De verkoop van alcohol tegen fikse kortingen zou leiden tot alcoholmisbruik en overlast. Daarom wil minister Ab Klink van Volksgezondheid zo ‘snel mogelijk’ prijsacties in de horeca aanpakken. Ook de gemeente Den Bosch staat er niet om te springen dat alcohol met korting wordt verkocht. Maar het is nog te vroeg om te zeggen dat we er een einde aan willen maken, zegt een gemeentewoordvoerder vandaag in het Brabants Dagblad.

De Bossche afdeling van Koninklijke Horeca Nederland heeft geen haast met het aanpakken van happy hours. Voorzitter Frits Bekker erkent in het Brabants Dagblad dat er problemen zijn. ‘De horeca houdt zich aan allerlei richtlijnen om alcoholmisbruik te voorkomen. Maar de consument heeft een eigen verantwoordelijkheid.’

Hoeveel horecabedrijven in Den Bosch happy hour hebben, is niet bekend. Politiechef Hans Floris die geregeld in het weekeinde in de Bossche binnenstad surveilleert, denkt dat het er nog geen tien zijn. Hij heeft liever geen happy hours, maar hij durft ook weer niet te beweren dat de kortingsacties leiden tot overlast.

Bij café Twee Keer Bellen aan de Snellestraat, waar veel studenten komen, duurt het happy hour langer dan een uur. Wie raadt of een muntje op kop of munt belandt, verdubbelt gratis de bestelling. Deze kop- of muntactie is er elke donderdag vanaf 20.00 tot 00.00 uur en op vrijdag van 15.00 tot 00.00 uur. Op woensdag wordt het bier voor één euro verkocht. Met deze acties haalt het café veel klanten binnen.

Ook feestcafé Lalalaa aan de Ridderstraat en Cosmopoliet aan de Kolperstraat lokken met het happy hour studenten. Dat gebeurt met muntjes. Tien muntjes kosten tien euro. Een pilsje op donderdag in Lalalaa en op dinsdag in de Cosmopoliet kost één euro. [CB]