Innovatieplatform opgeschud

Het innovatieplatform keert terug in een nieuwe gedaante. Nieuwe ondernemers komen erin, adviesorgaan AWT en geldverdeler NWO gaan eruit. Premier Balkenende blijft voorzitter.

IJsbreker en aanjager van vernieuwing. Dat moest het innovatieplatform zijn. De overheid wilde dat een groep invloedrijke bestuurders en deskundigen samen actie zou ondernemen om de Nederlandse kenniseconomie op stoom te helpen. Dat ging met vallen en opstaan.

Uitgerekend de huidige vice-voorzitter van het platform, OCW-minister Ronald Plasterk, maakte er in het verleden de kachel mee aan. Het idee dat wetenschappers samenwerking met bedrijven moesten zoeken, vond hij als wetenschapper en columnist nonsens. ‘Al dat rondpompen en netwerken en gedwongen uitwisselen helpt niets’, schreef hij. Plasterk sprak van spruitjesgeest, Jan Salie-mentaliteit en Zeeuws meisje-houding. Wetenschappers moesten gewoon zo goed mogelijk onderzoek afleveren.

Maar over het nieuwe platform is Plasterk enthousiast. ‘Mensen zitten er niet meer primair in vanwege hun lidmaatschap van een organisatie, maar op basis van hun expertise’, verklaart hij vandaag in de Volkskrant. Hij noemt de gerenommeerde natuurkundige Robbert Dijkgraaf en biochemicus Piet Borst als voorbeelden.

Opvallende nieuwkomers zijn verder Bas Verhart, ondernemer in ‘crossmedia’, en Melek Usta, zwarte zakenvrouw van het jaar 2006. Bovendien hebben de roc’s nu ook een afgevaardigde, net als de universiteiten, hogescholen en multinationals.

Even opvallend zijn de afwezigen. De Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid had twee afgevaardigden in het platform zitten, waaronder zijn voorzitter, en is er nu helemaal uit verdwenen. De AWT heeft destijds overigens zelf geadviseerd het platform op te richten.

Ook de directeur van wetenschapsfinancier NWO staat niet meer op de nieuwe lijst. Volgens NWO is dat ‘niet dramatisch’. Er zitten genoeg wetenschappers in het platform die weten hoe het bij NWO werkt, zegt een woordvoerder, ‘dus we zijn niet bang vergeten te worden’.

Bovendien heeft het platform werkgroepen. Daarin zouden NWO en AWT wel hun stem kunnen laten horen. [BB/HOP]

Nieuwe samenstelling:
• drs. J. de Boer (Governance Support)
• prof. dr. P. Borst (Nederlands Kankerinstituut)
• prof. dr. R.H. Dijkgraaf (Universiteit van Amsterdam)
• ir. W. Draijer (McKinsey/STT)
• mevrouw prof. dr. S.J.M.H. Hulscher (Universiteit Twente)
• ir. G.J. Kleisterlee (Philips)
• mevrouw mr. M.J. Oudeman MBA (Corus Nederland)
• drs F. Sijbesma (DSM)
• dr. A.H.G. Rinnooy Kan (SER)
• drs. R.M. Smit (Vrije Universiteit/Christelijke Hogeschool Windesheim)