Kunstmatige intelligentie hoort bij ’this generation’

‘Avans welcomes this generation’, staat er met grote letters op het interactieve kunstwerk van Lennart de Meij en Joep van Liempd, derdejaarsstudenten Communication and Multimediadesign in Breda. Afgelopen vrijdag was het schouwspel tijdens de opening van het vernieuwde gebouw in Den Bosch te zien.

Op twee schermen wordt het kunstwerk getoond. Afhankelijk van het geluid van de zaal flitsen vanuit verschillende hoeken foto’s van de verbouwing naar voren. Verandert de toonhoogte dan verandert het beeld. ‘Een interactieve metafoor voor de verbouwing van Avans’, zo noemen de makers het.

De twee studenten CMD houden van kunstmatige intelligentie. ‘Het doet iets uit zichzelf’, zegt Lennart. ‘Het hoort bij “this generation”. Ze zijn er niet bang voor in tegenstelling tot de vorige generatie. Mijn vader vond het bijvoorbeeld maar niks toen ik in een vorig project via stroomstootjes mensen kon besturen.’
Ze kregen de opdracht een week voor de opening. Een beetje kort dag dat wel, vonden ze. Maar ze werkten elke dag van 12.00 uur tot 2.00 uur in de ochtend en kregen het voor elkaar.

De twee studenten van CMD zijn kritisch. Precies, zoals trendanalist Justien Marseille ‘generatie 911’ omschreef tijdens de opening. Ze slikken niet alles voor zoete koek. Dus ook Xplora niet. Lennart en Joep vinden Xplora een ‘grote moderne bibliotheek’. ‘Op de middelbare school hadden we dat ook. Je kunt er niets meer dan internetten. Met mijn laptop kan ik overal in het gebouw werken, daarvoor heb ik geen Xplora nodig. Wat dat betreft vind ik het niet vernieuwend. Maar je kunt er wel rustig werken. Ik word er niet afgeleid zoals thuis. Daar ben ik tegelijkertijd aan het studeren, msn’en en met mijn vriendin aan het praten’, zegt Lennart.

De twee studenten vinden dat Xplora een stapje verder zou moeten gaan. ‘Je zou er een ervaring moeten kunnen opdoen. Ik weet niet wat ik allemaal nodig heb voor mijn studie en wat er in Xplora te halen is. Het zou handig zijn als het ons zou worden aangeboden. Docenten zouden naar ons toe moeten komen om te vertellen wat we allemaal in Xplora kunnen gebruiken. Ze zijn nu nog te passief.’ [CB]