Na zeven jaar de laatste eMWeeDee

Wat ooit geboren is uit klachten van studenten houdt na zeven jaar op met bestaan. Afgelopen vrijdag werd voor de laatste keer de eMWeeDee uitgereikt, het jaarlijkse tijdschrift van de opleiding Maatschappelijk Werk & Dienstverlening (MWD) in Breda.

In eMWeeDee staan de acht beste afstudeerartikelen van MWD-studenten. Het tijdschrift is opgericht na klachten van vierdejaarsstudenten. Zij waren drie jaar lang voorbereid op het schrijven van een individuele scriptie en wilden daar echt iets mee doen. ‘Iets moois schrijven over wat ze aan het hart gaat’, zegt Miriam van Reijen, docent aan de Academie voor Sociale Studies in Breda. ‘Het schrijven van artikelen is bovendien steeds belangrijker geworden. Om je beroep, maar zeker ook jezelf te profileren.’

Uit de acht artikelen in eMWeeDee kiest een jury van mensen uit de praktijk de winnaar van de eMWeeDee-prijs. Dit artikel wordt geplaatst in ‘Maatwerk’, het vakblad voor maatschappelijk werk. Evelien Touws artikel over de ‘onvrijwillige hulpverlener’ is gekozen tot het beste artikel van 2007. Touw probeert de, in haar ogen, eenzijdige en onjuiste beeldvorming over medewerkers bij de Raad voor de Kinderbescherming bij te stellen. ‘De Raad haalt kinderen uit huis. Veel meer weet men er niet over te vertellen’, schrijft zij.

‘De acht artikelen geven de tijdsgeest goed weer’, zegt Arend Inklaar, juryvoorzitter en werkzaam bij het Instituut voor Maatschappelijk Werk in Breda. Dat is een compliment voor de studenten, maar ook voor de opleiding. ‘Die is goed bij de tijd.’ Met onderwerpen als discriminatie, vrouwenhandel, daklozen en verzakelijking geven de acht artikelen goed weer dat het maatschappelijk werk bezig is met problemen aan de onderkant van de samenleving, zegt Inklaar. ‘We hebben een periode achter de rug dat het vooral ging om abstracte zaken zoals ingewikkelde therapievormen. Nu gaat het beroepenveld terug naar de dagelijkse praktijk.’

‘Vanaf volgend jaar komt er een Social Work publicatie’, zegt Miriam van Reijen. Ze weet nog niet of dat in de vorm van een tijdschrift zal zijn, of in boekvorm. ‘Ik denk dat het wel een nieuwe impuls geeft. De laatste jaren zijn er minder MWD-studenten en dus minder belangstelling voor eMWeeDee.’ Door de opleidingen Sociaal Pedagogische Hulpverlening en Culturele & Maatschappelijke Vorming bij het project te betrekken hoopt Van Reijen dat de nieuwe jaarlijkse publicatie meer allure krijgt.

De eMWeeDee 2007 is te bestellen bij de Academie voor Sociale Studies in Breda en kost 15 euro inclusief verzendkosten. [AR]