Onderwijskundige ondersteuning voor docent en student

Docenten kunnen met hun onderwijskundige vragen voortaan terecht op de digitale vraagbaak op het intranet. Deskundigen van het Leer- en Innovatiecentrum (LIC) proberen de vragen van de docenten zo goed mogelijk te beantwoorden.

De digitale vraagbaak is sinds 22 maart in de lucht. Docenten en medewerkers kunnen er terecht met hun vragen over het onderwijs zoals: Hoe zet ik een goede opdracht in elkaar? Omdat de vraagbaak net is begonnen is het nog niet erg bekend. De officiële opening van Xplora in de week van Hemelvaart moet de vraagbaak meer bekendheid geven. De vraagbaak is nu nog een pilot en loopt tot aan de zomervakantie. Zijn bestaan hangt af van de ervaringen.

Ook voor de studenten is er een vraagbaak: Question Point. De medewerkers hiervan kunnen je vragen helpen te beantwoorden door naar bronnen of instanties te verwijzen. De website meldt uitdrukkelijk dat ze geen opdrachten voor je maken. Je vragen aan Question Point kun je hier stellen.

Ben je naar meer op zoek, zoals oefententamens of heb je moeite met de lesstof uit een boek? Dan kun je ook terecht op de website van online-studeren. Zeven studenten van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) zijn deze website gestart met verschillende tentamens en boekvragen.

De site, met 1700 unieke bezoekers per week, bestaat sinds 2004. In eerste instantie bestond het aanbod alleen uit tentamens en boeken die van toepassing zijn op studenten Commerciële Economie aan de HvA. De bedoeling is dat ook tentamens van andere hogescholen en opleidingen binnenkort online komen. Studenten en docenten kunnen daartoe zelf tentamens aanleveren.

Bovendien is op de site sinds kort het docentenplatform toegevoegd, docenten kunnen hier terecht voor hulp bij het maken van tentamens. [AR, SP]