Ook Britse studenten spellen slecht

Niet alleen in Nederland klagen docenten over de schrijfvaardigheden van studenten. Ook in Groot-Brittannië luiden ze de noodklok. Sommige studenten zouden functioneel analfabeet zijn.

De problemen spelen vooral aan de zogeheten new universities, instellingen die zich sinds 1992 universiteit mogen noemen en enigszins vergelijkbaar zijn met hogescholen in Nederland. De discussie laait op of studenten niet te eenvoudig door hun opleiding zeilen.

De onderwijsbijlage van de Times geeft tenenkrommende voorbeelden van spelfouten en kromme zinnen. ‘Language is a mean’s of self expresun’, schreef een student. Een ander kwam met de onbegrijpelijke zinsnede ‘case in point to me alone but not all’. [BB/HOP]