Ruim 19 miljoen voor jonge onderzoekers

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft 91 pas gepromoveerde onderzoekers een Veni-subsidie toegekend. Zij mogen de komende drie jaar hun wetenschappelijke dromen najagen.

In totaal schreven 423 jonge onderzoekers een voorstel. Wetenschappers uit binnen- en buitenland hebben zich over de aanvragen gebogen en de beste kandidaten geselecteerd. Onder de 91 uitverkorenen bevinden zich 41 vrouwen.

De onderzoekers krijgen ruim twee ton om hun wetenschappelijke carrière een duwtje in de rug te geven. Daarvan draagt wetenschapsfinancier NWO bijna zeventig procent bij. De instellingen zelf betalen de rest.

Jonge onderzoekers van de Universiteit Utrecht haalden tien subsidies binnen en laten daarmee de andere universiteiten achter zich. Maastricht doet het opvallend goed met negen beurzen. De Vrije Universiteit en de Rijksuniversiteit Groningen komen erachteraan met ieder zeven subsidies.

De Veni-subsidie is onderdeel van de vernieuwingsimpuls, die het ministerie van OCW, de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en de universiteiten samen met NWO hebben opgezet. Ervaren postdocs kunnen meedingen naar Vidi-subsidies. Zeer ervaren onderzoekers schrijven in op Vici-subsidies. [BB/HOP]